Μουρουνέλαιο: Τί Είναι, Ιδιότητες, Οφέλη, Δοσολογία & Παρενέργειες / Αντενδείξεις

    Μουρουνέλαιο ή αλλιώς ηπατοϊχθυέλαιο (cod liver oil): Μία υπερτροφή με έντονη μυρωδιά και δυσάρεστη γεύση αλλά και τεράστιες ευεργετικές ιδιότητες και οφέλη για την υγεία μας.

    Μουρουνέλαιο: Τί Είναι, Ιδιότητες, Οφέλη, Δοσολογία & Παρενέργειες / Αντενδείξεις
    Μουρουνέλαιο: Τί Είναι, Ιδιότητες, Οφέλη, Δοσολογία & Παρενέργειες / Αντενδείξεις
    5 (100%) 14 votes

    Από αρκετά νεαρή κιόλας ηλικία, πολλοί άνθρωποι έχουμε ακούσει, έστω και για μια φορά, για το λεγόμενο μουρουνέλαιο, ενώ άλλοι μάλιστα είχαμε τη “τύχη” να το γευόμαστε ανά τακτά διαστήματα, παρά την καθόλου ευχάριστη οσμή του, που βεβαίως έχει χαραχτεί ανεξίτηλα στην θύμησή μας ως παιδικό πλήγμα.

    Κι αυτό διότι, όπως υποστήριζε πανηγυρικά η κάθε μητέρα που προνοούσε πάντοτε για την υγεία του παιδιού της, το μουρουνέλαιο είναι κάτι πέρα για πέρα ευεργετικό για τον ανθρώπινο οργανισμό, καθώς τον βοηθά να χτίσει γερά και δυνατά θεμέλια, και να έχει μια εύρωστη και ομαλή ανάπτυξη.

    Ωστόσο, πόσοι είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε πραγματικά τι είναι το μουρουνέλαιο και ποια στοιχεία και οφέλη περικλείονται γύρω από αυτό;

    Τι είναι το μουρουνέλαιο και ποια είναι η προέλευσή του;

    Θα χαρακτηρίζαμε το μουρουνέλαιο ή αλλιώς ηπατοϊχθυέλαιο (cod liver oil) ως μία υπερτροφή, με πατρίδα της τη Νορβηγία ήδη πολύ παραπάνω από μια χιλιετία, ως το απόλυτο συμπλήρωμα διατροφής και μια καλή πηγή λιπαρών οξέων, αφού είναι πολυακόρεστο λιπαρό έλαιο, γνωστό και ως ω-3.

    Όπως άλλωστε διαφαίνεται και από την ίδια την ονομασία του, αυτό είναι το έλαιο εκείνο που εκπηγάζει από το ήπαρ λευκών ψαριών, όπως η μουρούνα κατά βάση, αλλά και άλλων παραπλήσιων με αυτήν ψαριών, όπως ο μπακαλιάρος, ο γάδος και ο ιππόγλωσσος.

    Το αρνητικό είναι ότι έχει έντονη μυρωδιά και δυσάρεστη γεύση, γεγονός που το κάνει άκρως αποκρουστικό.

    Διαφορές μουρουνέλαιου και κοινών ιχθυελαίων;

    Αρκετοί άνθρωποι κωλύονται να διακρίνουν το μουρουνέλαιο με το ιχθυέλαιο, παρανοώντας και συγχέοντας αυτούς τους δύο όρους. Τα δύο αυτά έλαια είναι πηγές πλούσιες σε ω-3 λιπαρά οξέα, ωστόσο έχουν μεταξύ τους διαφορές αναφορικά με την προέλευση και την ποιότητά τους.

    Αν και το μουρουνέλαιο είναι ένα είδος ιχθυελαίου, η πιο θεμελιώδης διαφορά που τα χαρακτηρίζει είναι ότι το ιχθυέλαιο είναι λάδι που προκύπτει από την σάρκα λιπαρών ψαριών, όπως ο τόνος, ο καρχαρίας, ο σολομός, και όχι από το συκώτι τους, όπως ακριβώς γίνεται με το μουρουνέλαιο.

    Από αυτά τα δύο, αν και το μουρουνέλαιο έχει λίγο μικρότερη συγκέντρωση σε ω-3, είναι μακράν προτιμότερο να το επιλέγουμε προς κατανάλωση, μιας και είναι ένα συμπλήρωμα μεστότερο σε βιταμίνες A και D, στοιχεία που δεν παρουσιάζονται στα ιχθυέλαια.

    Επίσης, υποστηρίζεται πως το συγκεκριμένο έλαιο συλλέγεται κατά κανόνα από ψάρια καθαρών θαλασσών, σε σύγκριση με το ιχθυέλαιο, που ενδέχεται να συγκεντρώνεται από μολυσμένες θάλασσες.

    Διατροφική αξία μουρουνέλαιου

    Είναι γεγονός εδώ και χιλιάδες έτη, ακόμη και με μαρτυρίες στη Βίβλο, ότι το μουρουνέλαιο φημίζεται για την υψηλή διατροφική του αξία και ποιότητα. Συγκεκριμένα, οι διατροφικές πληροφορίες που περιλαμβάνονται σε 1 κουταλάκι του γλυκού των 5 ml, σύμφωνα με το μουρουνέλαιο Moller’s, είναι οι εξής:

    • Ωμέγα-3 Λιπαρά Οξέα: 1200 mg
    • DHA (δοσοεξανοϊκό οξύ) 600 mg
    • EPA (εικοσιπεντανοϊκό οξύ) 400 mg
    • Υπόλοιπα ω-3 λιπαρά οξέα 200 mg
    • Βιταμίνη D 10 μg (400 IU)
    • Βιταμίνη Α 250 μg (833 IU)
    • Βιταμίνη Ε 10 mg (11 IU)

    Στο σημείο αυτό να σημειωθεί ότι δεν υπάρχει κανένας κίνδυνος να επηρεαστεί η ημερήσια πρόσληψη θερμίδων, συνεπώς η λήψη του δεν οδηγεί σε αύξηση του σωματικού βάρους, μιας και διαθέτει χαμηλή συγκέντρωση λιπαρών.

    Μουρουνέλαιο οφέλη / ιδιότητες και υγεία

    Οι ιατρικές έρευνες έχουν αποδείξει με άπλετη βεβαιότητα ότι το μουρουνέλαιο μπορεί να αποβεί χρήσιμο και ευεργετικό για κάθε πάθηση της ανθρώπινης υγείας.

    Ας δούμε, λοιπόν, αναφορικά κάποιες από τις ανεξάντλητες ιδιότητες του μουρουνέλαιου, ώστε να γίνει αντιληπτή η απέραντη ισχύς του:

    1. Συμβάλλει σημαντικά στην διατήρηση της όρασης, πόσο μάλλον στους ηλικιωμένους.
    2. Βοηθά στην ανάπτυξη και ενδυνάμωση των οστών και δοντιών, ειδικά κατά την παιδική και εφηβική ηλικία.
    3. Δρα κατά της αύξησης των τριγλυκεριδίων και της χοληστερίνης.
    4. Λειτουργεί προστατευτικά για την καρδιά, ελέγχοντας την αρτηριακή πίεση, ενώ συγχρόνως αντιμάχεται την φλεγμονή που συνδέεται με τις καρδιακές παθήσεις.
    5. Αποτρέπει την πρόκληση αγγειακών εγκεφαλικών επεισοδίων.
    6. Επισπεύδει την επούλωση των τραυμάτων.
    7. Εγγυάται την καλή υγεία του τριχωτού της κεφαλής και του δέρματος.
    8. Εξαλείφει τα ήπια καταθλιπτικά συμπτώματα, προκαλώντας την καλή διάθεση.
    9. Τονώνει την υγεία του ανοσοποιητικού και αναπαραγωγικού συστήματος.
    10. Έχει την δύναμη να πάρει τη θέση αντιφλεγμονώδους φαρμακευτικής αγωγής.
    11. Βοηθά στον ισορροπημένο έλεγχο του ασβεστίου και του φωσφόρου στο αίμα.
    12. Παρέχει στις θηλάζουσες γάλα με περισσότερα θρεπτικά συστατικά, αλλά και ισχυρότερη προστασία στα νεογνά, μειώνοντας τον κίνδυνο εμφάνισης λοιμώξεων, διαβήτη τύπου ΙΙ και στοχεύοντας στην εγκεφαλική τους ανάπτυξη.
    13. Υπόσχεται ότι εξασφαλίζει την υγεία των αρθρώσεων.
    14. Συμμετέχει στην πήξη του αίματος εξαιτίας των ω-3 λιπαρά οξέα.

    Μουρουνέλαιο για παιδιά, ενήλικες & ηλικιωμένους

    Όλα τα άτομα κάθε ηλικίας μπορούν να παίρνουν με ασφάλεια μουρουνέλαιο και να επωφεληθούν άμετρα από αυτό. Από τα παιδιά και τους ενήλικες, έως και τους ηλικιωμένους.

    Η λήψη μουρουνέλαιου συνιστάται σε όλους ως ένα φυσικό συμπλήρωμα διατροφής που είναι must για την υγεία, ειδικά για όσους δεν παίρνουν ω-3 λιπαρά από την κατανάλωση ψαριού.

    Είτε πρόκειται να χρησιμοποιηθεί για την ανάπτυξη γερού ανοσοποιητικού συστήματος και την υγιή ανοικοδόμηση ενός ισχυρού οργανισμού του παιδιού, είτε για την καταπράυνση του ανθρώπινου συστήματος ή τη τόνωση, όταν υφίσταται εξασθένηση, και προστασία του σε μεγαλύτερες ηλικιακές ομάδες.

    Σε τι μορφές υπάρχει και από που μπορώ να το προμηθευτώ;

    Το μουρουνέλαιο διατίθεται στο εμπόριο, και συγκεκριμένα στα φαρμακεία, τόσο σε μορφή λαδιού, όσο και σε μορφή κάψουλας.

    Εξαιτίας της δυσάρεστης γεύσης του, το μουρουνέλαιο σε υγρή μορφή κυκλοφορεί, εκτός από την κλασική του γεύση, συνοδευόμενο επίσης και με γεύσεις φρούτων, ώστε να είναι πιο προσιτό στην λήψη του.

    Μπορεί, όμως, να αναμειχθεί και με κάποιον χυμό φρούτων, προκειμένου να μην γίνεται αντιληπτή η άσχημη γεύση του.

    Αλλά και μια πολύ καλή και πρακτική επιλογή είναι οι άοσμες κάψουλες, ιδίως για μικρά παιδιά και όσους άλλους δυσανασχετούν στην οσμή του ελαίου.

    Μουρουνέλαιο δοσολογία – Μουρουνέλαιο πριν ή μετά το φαγητό;

    Ποια είναι η συνιστώμενη ημερήσια δοσολογία του και σε ποιο στάδιο της ημέρας είναι καταλληλότερο να λαμβάνεται;

    Ασφαλώς, κάθε παρασκεύασμα μουρουνέλαιου προτείνει στις οδηγίες χρήσης του την προτεινόμενη ημερήσια δόση που ενδείκνυται, η οποία ποικίλει. Γενικά, σε παιδιά άνω των 12 ετών και ενήλικες εγκρίνεται ως επιτρεπόμενη δόση η ποσότητα της τάξης των 5 ml (1 κουταλάκι του γλυκού).

    Το μουρουνέλαιο ως συμπλήρωμα διατροφής μπορεί να καταναλωθεί σε οποιονδήποτε χρόνο μέσα στην ημέρα, αλλά για να γίνει όσο το δυνατόν μεγαλύτερη η απορρόφησή του από τον οργανισμό πάρτε το κατά τη διάρκεια ή μετά το γεύμα.

    Γιατί είναι απαραίτητο ακόμα και κατά την θερινή περίοδο;

    Το μουρουνέλαιο προτείνεται ως εξαιρετική επιλογή και οφείλει να υπάρχει στις ατομικές διατροφικές συνήθειες είτε κατά την χειμερινή περίοδο είτε το καλοκαίρι.

    Γιατί το συγκεκριμένο έλαιο διαθέτει το πλεονέκτημα ότι περιλαμβάνει μια ικανοποιητική ποσότητα μερικών αναγκαίων για τον οργανισμό συστατικών (ω-3 λιπαρά [DHA, EPA] και βιταμίνη Α), που προφανώς δεν μπορεί να παράξει το σώμα από μόνο του σε ικανοποιητικό βαθμό, παρά μόνο με τη λήψη συμπληρωμάτων ή μέσω κατάλληλα ισορροπημένης διατροφής.

    Επίσης, είναι μια ικανοποιητική πηγή βιταμίνης D, η οποία εισπράττεται από τον ήλιο τη θερινή περίοδο και είναι περιορισμένη η διαθεσιμότητά της στις τροφές.

    Ωστόσο πολλές φορές δεν αρκεί, αφού το μεγαλύτερο μέρος του Ελληνικού πληθυσμού εντοπίζεται να έχει έλλειψη της συγκεκριμένης βιταμίνης, ακόμα και το καλοκαίρι, αφού δαπανά το μέγιστο του χρόνου του σε κλειστούς σκιερούς χώρους, και χρησιμοποιεί αντηλιακό που εμποδίζει την σύνθεση της B12.

    Για αυτούς τους λόγους, το μουρουνέλαιο είναι ωφέλιμο για χρήση όλες τις εποχές του έτους.

    Μουρουνέλαιου παρενέργειες / αντενδείξεις

    Ένας πολύ σημαντικός παράγοντας που δεν πρέπει να αμελείται είναι η διατήρηση ισορροπίας και μέτρου.

    Διαβάστε προσεκτικά τις οδηγίες χρήσης του σκευάσματος, ώστε να μην υπάρξει υπέρβαση του ανώτατου ορίου λήψης του μουρουνέλαιου, και για μεγαλύτερη εγκυρότητα και ασφάλεια συμβουλευτείτε τον προσωπικό σας ιατρό.

    Η υπερδοσολογία με κανέναν τρόπο δεν θα πολλαπλασιάσει τις ευεργετικές και θεραπευτικές ιδιότητες που υπόσχεται το έλαιο.

    Αντιθέτως, είναι πολύ πιθανό να προκληθούν ανεπιθύμητες επιπτώσεις, όπως:

    • Η ενίσχυση των ενδεχομένων εμφάνισης υπέρτασης κατά την διάρκεια της εγκυμοσύνης, αν προηγηθεί υπέρογκη κατανάλωση του φαρμάκου.
    • Ο κίνδυνος προσκόμισης τοξικών βαρέων μετάλλων, τα οποία διασκορπίζονται στις θάλασσες που συνυπάρχουν τα αλιεύματα από τα οποία παράγεται το μουρουνέλαιο.
    • Η ανεπάρκεια του οργανισμού από στοιχεία, όπως η ταυρίνη και η κρεατίνη, λόγω της λήψης λιπαρών οξέων από ψάρια και όχι από το κρέας.
    • Ο μη έλεγχος της ποσότητας βιταμινών που αποκτώνται ημερησίως από την διατροφή ίσως προκαλέσει υπερβιταμίνωση σε συνδυασμό με την χρήση μουρουνέλαιου, γεγονός που αδιαμφισβήτητα θα αποβεί τοξικό, πόσο μάλλον στο συκώτι. Ας μην ξεχνάμε ότι μια ελάχιστη ποσότητα μουρουνέλαιου είναι φορτισμένη με μια τεράστια ποσότητα βιταμίνης Α.
    • Η πρόκληση ναυτίας και άλλων γαστρεντερικών δυσλειτουργιών.
    • Η αιμορραγία που αναμένεται να προκαλέσει ο συνδυασμός της λήψης μουρουνέλαιου και αντιπηκτικών φαρμάκων.

    Αν σας άρεσε αυτό που μόλις διαβάσατε, μοιραστείτε το με τους φίλους σας! Θα σήμαινε πολλά για τη μικρή μας ομάδα και σας ευχαριστούμε προκαταβολικά για αυτό!

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Διατροφή για Χάσιμο Λίπους

    Διατροφή για Χάσιμο Λίπους: 15 Τροφές – Θαύμα για Απώλεια Λίπους

    Αν θέλεις να χάσεις πράγματι βάρος, το παν είναι να κάνεις σωστή επιλογή τροφίμων. Αυτές είναι οι 15 μαγικές, ενισχυτικές για τον μεταβολισμό τροφές, προκειμένου να επιτύχεις κι εσύ τον τελικό στόχο σου και να φτιάξεις το σώμα που ονειρεύεσαι

    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *