SEO

Διατροφή και Θηλασμός: Διατροφικά Ζητήματα που Απασχολούν τις Θηλάζουσες Μητέρες

Διατροφή και Θηλασμός: Διατροφικά Ζητήματα που Απασχολούν τις Θηλάζουσες Μητέρες

Γράφει η Ειρήνη Κοντοπίδου | Κλινική Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, M.Sc.

Στο δεύτερο live του medNutrition για το 2022 με θέμα “Διατροφή και θηλασμός” έγινε αναφορά σε όλα τα διατροφικά ζητήματα που απασχολούν τις θηλάζουσες μητέρες, διασαφηνίστηκαν μύθοι σχετικά με τη διατροφή κατά τη διάρκεια του θηλασμού και απαντήθηκαν όλα τα δικά σας ερωτήματα που τέθηκαν πριν και κατά τη διάρκεια του Live.

Πιο συγκεκριμένα:

  • Ξεκίνησαμε αναφερόμενοι στη σημαντικότητα του θηλασμού, σε κάποια στατιστικά στοιχεία αλλά και στις κατηγορίες κατάταξης του μητρικού θηλασμού.
  • Συνεχίσαμε αναφέροντας τα οφέλη του θηλασμού τόσο για το βρέφος, αλλά και για τη μητέρα και το περιβάλλον.
  • Τονίσαμε τις διαφορές της σύστασης του μητρικού γάλακτος συγκριτικά με το αγελαδινό καθώς και τη διαδικασία παραγωγής του. Έπειτα, αναφερθήκαμε εκτενώς στις διατροφικές ανάγκες της θηλάζουσας, τόσο σε ενέργεια όσο και σε θρεπτικά συστατικά, καθώς και κατά πόσο αυτές μπορούν να επηρρεάσουν τη σύσταση του μητρικού γάλακτος.
  • Επιπλέον, συζητήσαμε πως οι θηλάζουσες μπορούν να επιτυχούν την επάνοδο στο βάρος σώματος προ εγκυμοσύνης.
  • Ακόμα, αναφερθήκαμε στις ανάγκες ενυδάτωσης καθώς και άλλα υγρά ή ροφήματα που μπορούν να καταναλωθούν αυτή την περίοδο.
  • Συζήτησαμε για τις ουσίες που ενδεχομένως επηρεάζουν το θηλασμό, όπως η καφεϊνη, το αλκοόλ και η χρήση καπνού.
  • Τέλος, αναφερθήκαμε στους μύθους γύρω από το θηλασμό καθώς και σε ειδικά διατροφικά θέματα που απασχολούν τις θηλάζουσες μητέρες.

Φυσικά, απαντήσαμε και στις δικές σας ερωτήσεις, τις απαντήσεις των οποίων παραθέτουμε και γραπτώς, μετά το βίντεο:

Η κατανάλωση μπύρας διευκολύνει την παραγωγή του μητρικού γάλακτος;

Οι θηλάζουσες πρέπει να αποφεύγουν το αλκοόλ, διότι διοχετεύεται μέσω του γάλακτος στο βρέφος και μπορεί να προκαλέσει βλάβες στο νευρικό σύστημα. Όσον αφορά την κατανάλωση μπύρας χωρίς αλκοόλ, αυτή αυξάνει το οξειδωτικό περιεχόμενο του γάλακτος σας.

Ένα κριθαρένιο συστατικό της μπύρας, ακόμα και σε αυτήν χωρίς αλκοόλ, μπορεί να αυξήσει την έκκριση προλακτίνης, αλλά δεν υπάρχουν συστηματικές μελέτες και στατιστικά σημαντικά αποτελέσματα να το επικυρώνουν.

Οι θηλάζουσες πρέπει να αποφεύγουν τα λαχανικά, ιδιαίτερα τα χόρτα αλλά και τα όσπρια, γιατί προκαλούν κολικούς στο βρέφος

Τα φρούτα και τα λαχανικά προσφέρουν στη μητέρα απαραίτητες υδατοδιαλυτές βιταμίνες και ιχνοστοιχεία, συμβάλλοντας έτσι στην διαμόρφωση καλής θρεπτικής κατάστασης. Η βιβλιογραφία δε συστήνει να αποκλείεται προληπτικά τρόφιμα από τη διατροφή σας, αν δεν έχει παρουσιαστεί κάποιους είδους ενόχληση στο βρέφος, γιατί τέτοιους είδους ενοχλήσεις αναπτύσσονται και σε μη θηλάζοντα βρέφη.

Αντιθέτως, καταναλώνοντας ποικιλία γεύσεων βοηθάτε το βρέφος να πάρει περισσότερα γευστικά ερεθίσματα και αυτό να βοηθήσει στην καλύτερη εισαγωγή στερεών τροφίμων.

Αν μια μητέρα δεν πίνει γάλα τότε δεν μπορεί και να παράγει επαρκές γάλα για το θηλασμό;

Το γάλα και γενικά τα γαλακτοκομικά προϊόντα περιέχουν σημαντικά θρεπτικά συστατικά για τη θηλάζουσα, αποτελούν όμως και συχνή αιτία αλλεργιών των βρεφών. Αν διαπιστωθεί κάποια ενόχληση ή σύμπτωμα αλλεργίας στο μωρό, το αφαιρείτε από τη διατροφή σας για κάποιο διάστημα και το επανεισάγετε εκ νέου για να δείτε πως το επηρεάζει.

Πριν αφαιρέσετε μια σημαντική τροφή από το διαιτολόγιο σας, συμβουλευτείτε κάποιον διαιτολόγο για υποκατάστατες τροφές, ώστε να μην εμφανίσετε κάποια έλλειψη θρεπτικών συστατικών. Αν τα παραπάνω δεν μπορούν να συμπεριληφθούν στη διατροφή της, το ασβέστιο μπορεί να προσληφθεί από το ταχίνι, ξηρούς καρπούς (κυρίως αμύγδαλα) και τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά (π.χ σπανάκι) και οι βιταμίνες Α και D από τα λιπαρά ψάρια αλλά και από συμπληρώματα διατροφής όπως το μουρουνέλαιο και η βιταμίνη D3.

Το γάλα μιας μητέρας είναι «καλό» για το παιδί της, ειδικά μετά τους 6 μήνες;

Η πρωτεΐνη είναι βασικό συστατικό για τη ρύθμιση του ανθρώπινου μεταβολισμού. Έκτος από δομικό συστατικό των μυών, εμπλέκεται σε όλες τις σωματικές διεργασίες. Χρησιμοποιείται για τον σχηματισμό ενζύμων, ορμονών, όπως η ινσουλίνη, αντισωμάτων του ανοσοποιητικού συστήματος, αιμοσφαιρίνης κ.α.

Η έρευνα τα τελευταία χρόνια έχει δείξει ότι οι αθλητές που ασχολούνται με την έντονη προπόνηση πρέπει να καταναλώνουν σχεδόν διπλάσια ποσότητα πρωτεΐνης ανά κιλό σωματικού βάρους από τον γενικό πληθυσμό, προκειμένου να διατηρηθεί η ισορροπία της. Οι βασικοί λόγοι των αυξημένων αυτών απαιτήσεων είναι η χρήση ποσοτήτων πρωτεΐνης για την επιδιόρθωση των μικροβλαβών των μυϊκών ινών κατά την άσκηση, την κάλυψη των ενεργειακών αναγκών και την υποστήριξη της μυϊκής ανάπτυξης.

Οι πρωτεϊνικές ανάγκες εξαρτώνται επιπλέον από τον τύπο της άσκησης που εκτελείται (αντοχής έναντι αντίστασης), την ένταση και τη διάρκεια της δραστηριότητας. Μια ανεπαρκής πρόσληψη, θα έχει ως αποτέλεσμα τον καταβολισμό των σωματικών πρωτεϊνών, τη μειωμένη αποκατάσταση μετά την προπόνηση, την απώλεια μυϊκής μάζας και τελικά τη μειωμένη ικανότητα προσαρμογής του αθλητή στο προπονητικό πρόγραμμα.

Αν μια μητέρα δεν πίνει γάλα τότε δεν μπορεί και να παράγει επαρκές γάλα για το θηλασμό;

Το μητρικό γάλα αποτελεί το μοναδικό και πλέον ενδεδειγμένο γάλα για το βρέφος. Θεωρείται το καλύτερο «φάρμακο» για ένα βρέφος και η σύστασή του αλλάζει ανάλογα με την ηλικία και τις ανάγκες του βρέφους. Παραμένει η βασική τροφή για το βρέφος μέχρι τα πρώτα του γενέθλια σε συνδυασμό με την εισαγωγή στερεών τροφών. Πέρα από ανάγκες θρέψης, ο θηλασμός εξυπηρετεί και ανάγκες ενυδάτωσης, ανοσίας καθώς και ψυχικής επαφής με τη μητέρα.

Εκτενής αναφορά έγινε και στο ρόλο του διαιτολόγου, που είναι ο ειδικός επιστήμονας υγείας, που μπορεί να συντάξει ένα ισορροπημένο και κατάλληλο διαιτολόγιο για μια θηλάζουσα, βοηθώντας την στην απώλεια βάρους και στην κάλυψη των θρεπτικών αναγκών της. Ακόμα, είναι εκείνος που μπορεί να την εκπαιδεύσει διατροφικά σε ειδικές διατροφικές περιπτώσεις, όπως στη φυτοφαγία ή στο θηλασμό ενός αλλεργικού μωρού.

Πηγή: medNutrition

Previous Article

Αλάτι: Όλα Όσα Οφείλεις να Γνωρίζεις για τη Σωστή Χρήση του

Next Article

Χορτοφαγία: Vegan, Vegetarian, Pescetarian ή Flexiterian;

You might be interested in …