Θετική Σκέψη: Γιατί είναι Σημαντική και Πώς Μπορείτε να την Εξασκήσετε;

Γιατί η θετική σκέψη είναι σημαντική και με ποιον τρόπο μπορούμε να την καλλιεργήσουμε; Ένας πλήρης οδηγός και 15 ρητά για να δούμε τη ζωή μας πιο αισιόδοξα!

Θετική Σκέψη: Γιατί είναι Σημαντική και Πώς Μπορείτε να την Εξασκήσετε;

Τελικά το ποτήρι είναι μισοάδειο ή μισογεμάτο;

Ο τρόπος που απαντάμε σε αυτό το κλασσικό ερώτημα αντανακλά την οπτική που έχουμε για τη ζωή και τη στάση μας απέναντι στον εαυτό μας και όσα μας συμβαίνουν. Το αν είμαστε οπτιμιστές ή πεσιμιστές, εκτός από την συμπεριφορά μας μπορεί να έχει επιπτώσεις και σε πράγματα που δεν φανταζόμαστε, όπως η ψυχική και σωματική μας υγεία.

Η θετική σκέψη από την άλλη δεν σημαίνει ότι βλέπουμε τα πάντα… «ρόδινα», αγνοώντας τις δυσάρεστες καταστάσεις της ζωής. Σημαίνει όμως ότι προσεγγίζουμε τις δυσκολίες με έναν πιο αισιόδοξο και παραγωγικό τρόπο, σκεπτόμενοι το καλύτερο και όχι το χειρότερο σενάριο που μπορεί να προκύψει.

Η θετική σκέψη συχνά πηγάζει από τον τρόπο με τον οποίο «μιλάμε» στον εαυτό μας, δηλαδή τις αυτόματες σκέψεις που ξεπηδούν στο κεφάλι μας. Αυτές μπορεί να έχουν θετική ή αρνητική χροιά, διαμορφώνοντας τελικά και την στάση μας απέναντι στη ζωή ως αισιόδοξη ή απαισιόδοξη.

Τα οφέλη της θετικής σκέψης

Οι σκέψεις δεν είναι απλώς κάτι άυλο που συμβαίνει μέσα στο κεφάλι μας. Πρόκειται για καταστάσεις που κουβαλούν ενέργεια και ανάλογα διαμορφώνουν το τι εκπέμπουμε και τι ελκύουμε. Συνεπώς, η θετική σκέψη, εκτός από μία πιο αισιόδοξη στάση απέναντι στη ζωή, μπορεί να έχει και πρακτικά οφέλη.

Καλύτερες σχέσεις με τους άλλους

Η θετική σκέψη είναι ένα πρώτο βήμα προς την ενσυναίσθηση, καθώς μας βοηθά να επικεντρωνόμαστε στα θετικά χαρακτηριστικά των ανθρώπων γύρω μας. Η βελτίωση της ικανότητάς μας να κατανοούμε καλύτερα τους άλλους συμβάλλει στο να μπορούμε να λύνουμε τα προβλήματά μας με πιο αποτελεσματικό τρόπο.

Παράλληλα, η θετική στάση ζωής και η ακτινοβολία θετικής ενέργειας είναι χαρακτηριστικά που μας κάνουν πιο ελκυστικούς ως άτομα και συνεπώς πιο αγαπητούς σε ένα κοινωνικό περιβάλλον.

Επίτευξη στόχων

Η θετική σκέψη είναι ίσως ο καλύτερος σύμμαχός για την επίτευξη των στόχων που έχουμε βάλει. Μία αισιόδοξη στάση απέναντι στην πραγματικότητα, οδηγεί σε δραστικές ενέργειες και μας εξοπλίζει με υπομονή και επιμονή. Πολύ περισσότερο, η θετική σκέψη ενισχύει τη δημιουργικότητα, την αποδοτικότητα και την προσαρμοστικότητα, ενώ μας βοηθά να αποκτήσουμε κίνητρο και ψυχικά αποθέματα ώστε να κυνηγήσουμε τους προσωπικούς μας στόχους.

Περισσότερη υγεία

Η θετική σκέψη έχει συσχετιστεί με πολλαπλά οφέλη για την σωματική και ψυχική υγεία. Συγκεκριμένα, μελέτες έχουν δείξει ότι η αισιόδοξη στάση απέναντι στη ζωή βοηθά στην καλύτερη διαχείριση του άγχους και την αντιμετώπιση της κατάθλιψης.

Παράλληλα, έρευνες υποστηρίζουν ότι η θετική σκέψη μπορεί να συμβάλλει και στην καλύτερη σωματική υγεία, αφού μειώνει τον κίνδυνο εμφάνισης ασθενειών ή αυξάνει τις πιθανότητες εμφάνισης ηπιότερων συμπτωμάτων και καλύτερης ανάρρωσης. Οι παραπάνω αντιλήψεις συνδέονται με την πεποίθηση ότι η θετική σκέψη επιδρά στον τρόπο με τον οποία αντιδρά το ανοσοποιητικό απέναντι σε εξωτερικές απειλές.

Πέρα από όλα αυτά, η αισιόδοξη θεώρηση της ζωής μάς κάνει να θέλουμε να ζούμε καλύτερα, να φροντίζουμε τον εαυτό μας και να μην παραμελούμε τις ανάγκες μας. Συνεπώς, συμβάλλει και έμμεσα στο γενικότερο ευ ζην μας.

Πώς μπορείτε να εστιάσετε στη θετική σκέψη;

Η αλήθεια είναι ότι οι αρνητικές σκέψεις εμφανίζονται στο μυαλό μας σχεδόν αυτόματα, κάθε φορά που ερχόμαστε αντιμέτωποι με δυσκολίες. Όμως υπάρχει τρόπος να αλλάξουμε οπτική προς μια πιο αισιόδοξη κατεύθυνση. Αν θέλετε να φέρετε μεγαλύτερη αισιοδοξία στη ζωή σας, αυτοί είναι οι τομείς που πρέπει να εστιάσετε:

Εντοπίστε τα στοιχεία που θέλετε να αλλάξετε

Αν θέλετε να εμπλακείτε σε περισσότερο θετικές σκέψεις, μία καλή αρχή είναι να εντοπίσετε τις πτυχές της ζωής σας που προκαλούν τη μεγαλύτερη αρνητικότητα. Αυτές μπορεί να είναι η εργασία σας, οι σπουδές σας, κάποιο project ή μία σχέση. Ξεκινώντας με μικρά βήματα, μπορείτε να εστιάσετε σε έναν τομέα τη φορά και να τον προσεγγίσετε με πιο αισιόδοξο τρόπο.

Να είστε δεκτικοί στο χιούμορ

Δώστε το ελεύθερο στον εαυτό σας να γελάσει και να διασκεδάσει, ιδιαίτερα όταν βιώνετε δύσκολες στιγμές. Προσπαθήστε να βάλετε το χιούμορ στην καθημερινότητά σας, καθώς το γέλιο μειώνει το στρες και βοηθά να είμαστε πιο αισιόδοξοι.

Αλλάξτε οπτική

Όταν κάτι κακό συμβαίνει, πολλοί άνθρωποι έχουν την τάση να στεναχωριούνται, ακόμη και αν δεν είχαν στα χέρια τους τη δύναμη να αλλάξουν την κατάσταση. Αν θέλετε να καλλιεργήσετε τη θετική σκέψη, προσπαθήστε να μην απογοητεύεστε για πράγματα και καταστάσεις που δεν έχετε τον έλεγχό τους. Αντίθετα, δώστε έμφαση στα θετικά που συμβαίνουν στη ζωή σας και εστιάστε την προσοχή σας σε αυτά.

Φροντίστε να περιβάλλεστε από θετικούς ανθρώπους

Οι αρνητικοί / τοξικοί άνθρωποι έχουν δυστυχώς τη δύναμη να αυξάνουν τα επίπεδα του άγχους μας και να μας κάνουν να αμφιβάλλουμε για τις ικανότητές μας. Φυσικά κανένας μας δεν επιθυμεί αυτού του είδους την ενέργεια στη ζωή του για αυτό είναι προτιμότερο να τους κρατήσουμε μακριά μας. Είναι πολύ καλύτερο να περιτριγυριζόμαστε από θετικούς ανθρώπους, οι οποίο θα είναι υποστηρικτικοί και πρόθυμοι να μας βοηθήσουν όταν το έχουμε ανάγκη.

Τεχνικές για να καλλιεργήσετε τη θετική σκέψη

Η θετική σκέψη δεν είναι μία τυχαία κατάσταση αλλά συνειδητή επιλογή. Συνεπώς είναι δυνατόν να καλλιεργηθεί και να γίνει η νέα πραγματικότητα στη ζωή σας. Για να το πετύχετε αυτό, μπορείτε να δοκιμάσετε τις παρακάτω τεχνικές:

Γελάστε περισσότερο

Έρευνες έχουν μιλήσει ξανά και ξανά για τη θεραπευτική δύναμη του γέλιου. Και η αλήθεια είναι ότι ακόμη και οι δυσκολότερες αγγαρείες φαίνονται πιο απλές, όταν έχουν ρίξει ένα καλό γέλιο πριν τις κάνουμε. Παρότι το πηγαίο γέλιο είναι η πεμπτουσία του ευ ζην, ακόμη και το προσποιητό χαμόγελο είναι προτιμότερο από την απαισιοδοξία. Για αυτό, προσπαθήστε να περνάτε χρόνο με άτομα που σας κάνουν να γελάτε ή ξεκινήστε να εξασκείστε οι ίδιοι, ώστε να γίνετε η αιτία που οι γύρω σας θα χαμογελούν.

Κρατήστε ένα ημερολόγιο ευγνωμοσύνης

Μπορεί να σας φαίνεται «γλυκανάλατο» όμως με το να γράφετε καθημερινά τα πράγματα για τα οποία είστε ευγνώμονες δίνετε περισσότερη έμφαση στα καλά που συμβαίνουν στη ζωή σας. Κάτι τέτοιο ενδέχεται να αυξήσει τα επίπεδα αισιοδοξίας σας και να επιφέρει μία πιο θετική στάση απέναντι στο μέλλον σας.

Ανοίξτε διάλογο με τον εαυτό σας

Ένας βασικός κανόνας που καλό είναι να ακολουθήσετε, αν θέλετε να αποκτήσετε περισσότερη θετική σκέψη, είναι να μην λέτε ποτέ στον εαυτό σας κάτι που δεν θα λέγατε σε κάποιον άλλο. Υιοθετήστε μία ευγενική και ενθαρρυντική στάση απέναντί σας και δώστε βαρύτητα στα πράγματα για τα οποία νιώθετε ευγνωμοσύνη.

Αν παρόλα αυτά νιώσετε αρνητικές σκέψεις να εισβάλλουν στο μυαλό σας, προσπαθήστε να τις αξιολογήσετε ορθολογικά και να διακρίνετε τι ανταποκρίνεται καλύτερα στην πραγματικότητα αλλά και τι είναι πιο ωφέλιμο για εσάς.

Δώστε έμφαση στην ευζωία σας

Εντάξτε στην καθημερινότητά σας την άσκηση, καθώς είναι γνωστό ότι μειώνει το στρες και βελτιώνει τη διάθεση. Παράλληλα, φροντίστε τη διατροφή σας ώστε να δώσετε ενέργεια στο σώμα και το νου σας. Μην παραμελείτε την ξεκούρασή σας και κάντε ένα διάλειμμα από τους γρήγορους ρυθμούς της καθημερινότητας όταν το έχετε πραγματικά ανάγκη. Μην αφήνετε τον εαυτό σας να φτάσει στα όριά του, καθώς ένα burnout μπορεί να πυροδοτήσει αρνητικές σκέψεις και απαισιόδοξη στάση απέναντι στη ζωή.

Επικεντρωθείτε στα δυνατά σας σημεία

Αφιερώστε μία ημέρα κάθε εβδομάδα στο να αναλογιστείτε ποια είναι τα καλύτερα στοιχεία του χαρακτήρα σας. Μπορεί να είναι η οργανωτικότητα, η ευγένεια, η δημιουργικότητα, η πειθαρχία και πολλά ακόμη. Στη συνέχεια γράψτε σε ένα χαρτί πώς σκοπεύετε να αξιοποιήσετε κάθε ένα από αυτά τα χαρακτηριστικά την συγκεκριμένη ημέρα και φυσικά εφαρμόστε το.

Έρευνες αναφέρουν ότι η παραπάνω τακτική βοήθησε τους ανθρώπους να νιώθουν περισσότερη ευτυχία ενώ συνέβαλλε και στη μείωση των συμπτωμάτων της κατάθλιψης.

15 αποφθέγματα για τη θετική σκέψη

Η δύναμη της θετικής σκέψης έχει αναγνωριστεί εδώ και αιώνες και αυτό αποδεικνύεται από το γεγονός ότι σπουδαία πρόσωπα της ιστορίας έχουν μιλήσει για αυτήν. Τα παρακάτω αποφθέγματα ίσως μπορέσουν να σας καθοδηγήσουν στο ταξίδι σας προς μια πιο αισιόδοξη στάση ζωής.

  1. Η απαισιοδοξία οδηγεί σε αδυναμία. Η αισιοδοξία οδηγεί στη δύναμη. – William James
  2. Την στιγμή που θα αντικαταστήσεις τις αρνητικές σκέψεις με θετικές, θα αρχίσεις να έχεις θετικά αποτελέσματα. – Willie Nelson
  3. Ένα ταξίδι χιλιάδων μιλίων ξεκινάει με ένα βήμα. – Lao Tzu
  4. Η στάση σου απέναντι στη ζωή θα καθορίσει και τη στάση της ζωής απέναντί σου. – Kahlil Gibran
  5. Ο ένας κοιτάζει το νερόλακκο και βλέπει τη λάσπη, ο άλλος βλέπει μέσα του τα άστρα που αντανακλώνται. – Immanuel Kant
  6. Υπάρχουν δύο μόνο τρόποι να ζήσεις τη ζωή σου. Ο ένας είναι σαν τίποτα να μην είναι θαύμα. Ο άλλος είναι σαν όλα να είναι ένα θαύμα. – Albert Einstein
  7. Όταν παραπονιέσαι για το κακό, το διπλασιάζεις. Όταν το περιγελάς, το εξουδετερώνεις. – Confucius
  8. Δεν θα βρεις ποτέ ένα ουράνιο τόξο αν κοιτάς κάτω. – Charlie Chaplin
  9. Όταν εστιάζουμε στο φόβο, την ανησυχία ή το μίσος, δεν είναι δυνατόν να βιώνουμε ευτυχία, ενθουσιασμό ή αγάπη. – Bo Bennett
  10. Η αναγνώριση των αγαθών που έχεις ήδη στη ζωή σου είναι το θεμέλιο κάθε ευημερίας. – Eckhart Tolle
  11. Η απαισιοδοξία είναι θέμα διάθεσης. Η αισιοδοξία είναι θέμα θέλησης. – Émile Chartier
  12. Ένας αισιόδοξος βλέπει μια ευκαιρία σε κάθε καταστροφή. Ένας απαισιόδοξος βλέπει μια καταστροφή σε κάθε ευκαιρία. – Winston Churchill
  13. Είμαι απαισιόδοξος λόγω ευφυΐας και αισιόδοξος λόγω θέλησης. – Antonio Gramsci
  14. Κανένας απαισιόδοξος δεν ανακάλυψε ποτέ το μυστικό των αστεριών ούτε ταξίδεψε ποτέ σε μια άγνωστη γη. – Helen Keller
  15. Ο κόσμος είναι για τους αισιόδοξους, οι απαισιόδοξοι είναι απλοί θεατές. – François Guizot

Θυμηθείτε πως όλα τα αγαθά στη ζωή αποκτώνται μέσα από συνεπή εξάσκηση και υπομονή. Συνεπώς, με συστηματική προσπάθεια μπορείτε να εντάξετε τη θετική σκέψη στη ζωή σας και να αρχίσετε να απολαμβάνετε τα οφέλη που απορρέουν από τον οπτιμισμό.



Leave a Reply

Your email address will not be published.